هوانوردی و آسمان گردی

هوانوردی و آسمان گردی
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان هوانوردی و آسمان گردی و آدرس aerospaceeng.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





علائم و نشان های Marshalling و هدایت هواپیما برروی زمین

ایروسنتر ( Aerocenter.ir ) : حتما" تا کنون در تصاویر هوانوردی و یا حضورا" در فرودگاه هااشخاصی از پرسنل واحد عملیات زمینی را مشاهده کرده اید که با ظاهر و ابزاری خاص اقدام به نمایش حرکات و علامت های می کنند که شاید برای شما عجیب و یا خنده آورباشد. اما این اشخاص چه وظیفه ای را برعهده دارند و چه کسانی هستند؟

مارشالر ( فردی که عمل مارشالینگ یا هدایت هواپیما برروی زمین را بر عهدهدارد) معمولا" در دو وضعیت مختلف اقدام به هدایت هواپیما برروی زمین میپردازد که در ادامه با آن بیشتر آشنا خواهیم شد. یکی وظیفه هدایت خلبان هواپیمابرای استارت موتور و در آخر حرکت به سوی باند و دیگری هدایت خلبان پس از فرود ازابتدای تاکسی وی به پارکینگ پوزیشن یا استند مورد نظر و توقف کامل و خاموش کردن موتور را دارد.

به عبارت دیگر Aircraft marshalling یا هدایت هواپیمابرروی زمین شامل یکسری علائم و نشان هایی بین فرد مارشالر برروی زمین فرودگاه وخلبان هواپیما و یا هلیکوپتر می باشد. مارشالینگ یک ارتباط بصری نک به تک و بخشیاز امور هندلینگ هواپیما برروی زمین می باشد. همچنین می تواند متناوبا" و یااضافی به صورت ارتباط و مکالمات رادیویی بین هواپیما و برج مراقبت فرودگاه نیزباشد.

ابزاری که به صورت معمول یک فرد مارشالر با خود به همراه دارد شامل جلیقه ایمنی شبرنگ , کلاهی مجهز به گوش گیر آکوستیک و دستکش یا چوب دستی با چراغ هایمخصوص شب می باشد.

در فرودگاه ها علائم و نشان ها و حرکاتی که مارشالر انجام می دهد خلبان را در امر میزان گردش , کاهش سرعت , توقف و در نهایت خاموش کردن موتور ها و به صورت کلی هدایت به سمت محل پارکینگ و یا باند یاری می کند.

گاهی اوقات مارشالر ها جهت و سمت دقیق و درست حرکت را به وسیله راندن خودرویی به نام Follow-Me یا (دنبال من بیا) به خلبان نشان می دهند بدین نحو که معمولا" دقایقی قبل از فرود هواپیما مارشالر به دستور واحد عملیات زمینی با خودروی خود که عموما" به رنگ زرد یا زرد و مشکی شطرنجی می باشد به ابتدای Taxi Way منتهی به باند رفته و منتظر فرود هواپیما می ماند سپس پس از فرود خلبان از سوی برج دستور دنبال کردن مارشالر و خودرو را می گیرد و تا پارکینگ پوزیشن و استند به همراه او می رود سپس مارشالر از خودرو پیاده شده و با علائم و نشان هایی خلبان را تا متراژ آخر و دقیق هدایت می کند این امر بسیار دقیق و مهم می باشد زیرا در صورت توقف نادرست هواپیما و یا حرکت نادرست آن در مسیر هایی به جز مسیر مشخص شده امکان برخورد بال یا بدنه هواپیما با سایر هواپیما ها و یا ساختمان ترمینال و یا سایر تجهیزات و خودرو های عملیات زمینی می باشد که می تواند منجر به خسارات و فاجعه هایی وحشتناک باشد.

در فرودگاه های شلوغ و یا مجهز به سیستم های بهتر و پیشرفته تر مارشالر ها با سیستم نوینی به نام Visual Docking Guidance System که خود دارای انواع متفاوتی می باشد جایگزین گردیده اند.

در مکان ها یا زمان هایی که با محدودیت فضا و یا زمان مواجه هستیم مانند فرودگاه های کوچک و یا ناو های هواپیما بر مارشالر با نهایت دقت و سنجیدن تمامی جوانب امر خود اقدام به دادن clearances جهت لندینگ و یا تیک اف هواپیما می نماید. زیرا در زمان های کوتاه بین فرود و تیک آف چندین هواپیما ارتباطات رادیویی با مشکل مواجه می باشد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 14 فروردين 1394 ] [ 11:38 ] [ Mehrnoosh ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 14
بازدید هفته : 44
بازدید ماه : 73
بازدید کل : 71694
تعداد مطالب : 44
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1